Jak działają systemy zaczepowe w ciągnikach i maszynach rolniczych?
W budowie zaczepów w maszynach rolniczych i ciągnikach w ostatnich latach nastąpiły znaczne zmiany. Dotyczą one nie tylko funkcjonalności i zwiększenia poziomu bezpieczeństwa, ale przede wszystkim wygody i komfortu obsługi. Jeśli jesteś zainteresowany nowymi rozwiązaniami, warto przeczytać i poznać podstawowe systemy zaczepowe stosowane w rolnictwie.
Czym jest agregowanie ciągnika z maszynami rolniczymi?
Praca ciągników rolniczych w dużej mierze polega na łączeniu ich z różnymi maszynami rolniczymi oraz przyczepami. Specyfika poszczególnych urządzeń rolniczych wymusza stosowanie specjalistycznych systemów zaczepowych. Dzielą się one w zależności od sposobu agregowania ciągnika z maszyną na:
- zawieszane – siły wynikające z ciężaru maszyny są przenoszone na ciągnik,
- półzawieszane – część sił wynikających z ciężaru maszyny przenoszonych jest na ciągnik,
- przyczepiane – siły wynikające z ciężaru urządzenia nie są przenoszone na ciągnik.
Zadania systemów zaczepowych
Podstawowym zadaniem systemów zaczepowych w ciągnikach i maszynach rolniczych jest ich łączenie do efektywnej i bezpiecznej pracę. Działanie zaczepów powinno zapewniać szybkie i wygodne sprzęganie i rozprzęganie maszyn i przyczep z ciągnikiem. Podczas pracy muszą one zagwarantować duże możliwości przenoszenia znacznych sił poziomych i pionowych. Pozwala to na stosowanie ciężkich maszyn i holowanie przyczep o dużej masie. Nowoczesne zaczepy zapewniają możliwie duże kąty wychyleń maszyny lub przyczepy względem ciągnika, co znacznie ułatwia manewrowanie podczas prac polowych. Natomiast automatyczne zaczepy transportowe umożliwiają łączenie i rozłączanie przyczep i maszyn bez wychodzenia z kabiny.
Rodzaje systemów zaczepowych
- Ucho dyszla to kuty zaczepy zakończony otworem do zaczepiania przez pojazd ciągnący.
- Zaczep typu piton fix przeznaczony jest do współpracy z maszynami typu tandem, tridem oraz innymi, które generują duży nacisk na końcówkę dyszla.
- Zaczep kulowy K80 zapewnia doskonałe połączenie bez luzu i charakteryzuje się dużą wytrzymałością na naciski pionowe.
- Samozatrzaskowy zaczep automatyczny umożliwia szybkie sprzęganie z drugą przyczepą bez udziału operatora.
- Manualny zaczep transportowy jest prosty w budowie i blokowany ręcznie przez operatora.
- Rama zaczepowa to specjalny adapter mocowany do bloku skrzyni biegów, który umożliwia szybki montaż różnych typów zaczepów oraz płynną regulację wysokości sprzęgu.
Więcej informacji o technicznych możliwościach zaczepów rolniczych można zdobyć u ekspertów dystrybutora systemów zaczepowych Solid Hitch z Opalenicy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana